over ons

House of Nouws

Wij zijn zeven brutale moralisten die samen theater maken vanuit drie artistieke uitgangspunten:

  1. We halen een streek uit met het publiek. De mensen komen (in de fictie) ongelegen of moeten juist ingrijpen. Publiek en personages hebben samen een probleem. We beogen een productieve sociale verwarring te bereiken bij ons publiek.
  2. Onze shows hebben altijd een hype als thema. Dilemma’s waarover iedereen kan meepraten, ontrafelen wij tot de existentiële kern. Zo maken we verdieping toegankelijk.
  3. We geven een show. We maken producties waar het theatrale plezier vanaf spat. Het is het plezier van het scheppen: van personages, situaties, beelden. Een voorstelling van H/N is een feestje. Kernwaarde: plezier door spel.

Wij maken jeugdtheater, soms voor kinderen en soms voor volwassenen.

  • Wat?

Dat we jeugdtheater maken.
Soms voor kinderen en soms voor volwassenen.

Nina Fokker, Liesje Knobel, Suzanne Kortbeek, Thomas Lamers, Sanne Lips, Wilfred Loopstra en Sanne Nouws

2020

 

Sanne Nouws

Sanne Nouws (1986) is een optimist in zwaar weer, ze gelooft in het empathisch vermogen en de flexibiliteit van de mens. Theater is voor Sanne de plek bij uitstek om samen leven te oefenen. Ze schotelt het publiek brandende dilemma’s voor waar ze zelf niet uitkomt, met veel humor en een betere wereld als doel.

Sanne is regisseur, toneelschrijver en de artistiek leider van House of Nouws. Ze groeide op in Boxtel, een dorp in het hart van Brabant, waar ze als achtjarige op toneelles ging om nooit meer met theater te stoppen. In 2008 studeerde ze af als theaterdocent aan de Academie voor Theater in Tilburg. Daarna verhuisde ze naar Amsterdam om daar officieus cum laude* af te studeren aan de Regieopleiding van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans in 2013.

Naast House of Nouws werkt Sanne als (eind-)regisseur bij verschillende collectieven en gezelschappen zoals Mugmetdegoudentand, Orkater, Maas TD, Iona & Rineke, Theatergroep Goldmund en De Bonte Hond. Ze is als mentor en begeleider werkzaam op de Regieopleiding en begeleidt ook studenten op de HKU (schrijfopleiding en acteursopleiding) en op de Fontys Academie voor Theater.

*Je kan helemaal niet cum laude afstuderen aan de Regieopleiding, er zijn geen regels voor. Toch noemde de artistiek leider het zo tijdens de diplomauitreiking van Sanne - er is voor haar niets zo eervol als een eervolle vermelding zonder regels.

Suzanne Kortbeek

Suzanne Kortbeek (1990) “Al van jongs af aan ben ik bezig met authenticiteit, diversiteit en zingeving. In het theater vind ik een plek waar dit allemaal samenkomt. Theater is: mensen aan het denken zetten. Verschillende manieren bieden om in het leven te staan en samen te leven. Maar ook: wakker schudden en kritisch laten kijken. Theater biedt de mogelijkheid een alternatief perspectief te verdiepen en uit te vergroten, doordat je ruim een uur gekaderd ergens naar kijkt. Enerzijds voegt theater de emotie van een samenleving toe aan een verhaal, aan de andere kant bevraagt het direct wat het laat zien. Ik voel me thuis in deze wereld waar eigenzinnige en uiteenlopende persoonlijkheden samen een hoger doel nastreven.”

Suzanne studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en deed daarna de Opleiding Productie Podiumkunsten aan de Academie voor Theater en Dans te Amsterdam. Sindsdien werkt zij als zakelijke freelancer in het theaterveld. Naast haar werk als zakelijk leider van House of Nouws werkt zij onder andere als fondsenwerver voor Theaterzaken Via Rudolphi en neemt zij plaats in meerdere besturen.

Liesje Knobel

Liesje Knobel (1984): “Ik heb veel vragen in het leven en nog veel meer dingen die ik niet vanzelf bevraag. Theater is voor mij een plek waar ik juist die dingen die ik makkelijk voor lief neem opnieuw bekijk. Het is een ruimte waar je collectief aan zelf-reflectie kan doen, waar je het zijn en het handelen kan oefenen en nieuwe voorstellen kan doen. Waar andere, meer associatieve vormen van weten worden aangeboord.”

Liesje groeide op in de bossen en uiterwaarden van Wageningen en bracht de rest van haar tijd door in het theater. Na haar middelbare school ging ze naar Amsterdam voor een bachelor Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze steeds de verbinding zocht met andere sociale vakgebieden als Asia Studies, American Studies, Antropologie en Critical Studies. In 2009 studeerde ze cum laude af met een scriptie over documentair theater, waarna zij haar opleiding vervolgde op de Opleiding Scenografie aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam waar zij in 2013 afstudeerde.

Liesje heeft een veelzijdige praktijk: naast dat ze met verwante regisseurs werkt als scenograaf en dramaturg, maakt en regisseert ze ook eigen beeldende voorstellingen. Met Sanne Lips maakt ze als beeldmakersduo LIPS&KNOBEL beeldend werk met een sterk associatief politiek engagement. Als ontwerper werkte ze naast Sanne Nouws o.a. samen met regisseurs Zarah Bracht (WHOLESALE DESTRUCTION, 2019), Liesbeth Coltof (LEUK, 2016) en Lennart Monaster (DE KLEINE COWBOY, 2016 / GEWOON HELD, 2018). Als regieassistent werkte ze met Rieks Swarte en Tom de Ket. In 2019 regisseerde ze de productie Het Bangedierenbos bij Theater Sonnevanck (initiatief en tekst: Dorien van Gent).

Nina Fokker

Nina Fokker (1985) intrigeert. Ze zoekt openheid en kwetsbaarheid. Ze is een eigenzinnige, verrassende speler omdat ze de disciplines tekst, dans, performance en mime afwisselt. Ze is trouw aan zichzelf en ze is altijd in het moment, binnen het spelkader dat samen met de maker is gecreëerd. Ze speelt geen ‘rol’, maar meer een personagesfeer.

Nina studeerde af aan de dansacademie van ArtEZ in Arnhem na geboren en getogen te zijn in Nijmegen. Bij Theatergroep DOX wordt ze aangenomen in het fulltime traject XL en tourt ze met verschillende voorstellingen twee jaar lang in Nederland en België. Waarna ze de Mime Opleiding aan de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans volgt. Van 2009 t/m 2013 werkt Nina daar met verschillende makers en ontplooit ze zich als een veelzijdig performer. Hier op de Theaterschool ontstaat de samenwerking met Sanne Nouws, Liesje Knobel, Sanne Lips, Wilfred Loopstra en Thomas Lamers. Nina speelt in verschillende projecten geïnitieerd door Sanne, waaronder haar eerste afstudeervoorstelling: Het Wonder van Ortsum.

Sanne Lips

Sanne Lips (1988) laat met haar werk mensen zowel lol beleven, als dat ze hen aanzet tot actie. Haar werk kenmerkt zich door krachtige en heldere ontwerpen, waarin ze speelsheid en humor opzoekt. Materialiteit is een belangrijk uitgangspunt in haar werk. In 2007 begon ze de opleiding Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie waar ze zich specialiseerde in het ontwerpen van tentoonstellingen. Tijdens de opleiding verschoof haar interesse naar het maken van nieuw werk in plaats van het exposeren van bestaande kunst.

In 2009 maakte ze de overstap naar de Opleiding Scenografie aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, waar ze in 2013 afstudeerde met de voorstelling NAKED (regie Sanne Nouws) en NIEMAND WEET DAT ALLES KAN (samenwerking met Liesje Knobel). Ze werkt als scenograaf en theatermaker, onder andere met Espen Hjort, Firma MES en MAN||CO. Sinds de oprichting is ze onderdeel van House of Nouws.

Naast haar werk in opdracht maakt Sanne ook autonoom werk. Met Liesje Knobel maakt ze onder de naam LIPS&KNOBEL eigen producties die ontstaan vanuit een beeldend onderzoek en een maatschappelijk geëngageerde urgentie.

Thomas Lamers

Thomas Lamers (1989) gelooft dat theater ons helpt onze plek in de wereld beter te begrijpen. Theater is op zijn best als het ons helpt navigeren rond vragen als ecologische veranderingen, maatschappelijke vraagstukken en technologische ontwikkelingen. Niet alleen door informatief of politiek te zijn, maar juist door ontroerend, inspirerend en verontrustend te zijn.

Thomas is filosoof en dramaturg, opgeleid aan de Universiteit van Amsterdam. Hij richtte Collectief Walden mede op en werkt naast House of Nouws voor Ulrike Quade Company, en als freelancer voor bijvoorbeeld de Toneelschuur met regisseurs als Eline Arbo, Olivier Diepenhorst en Maren E. Bjorseth. Hij werkte recentelijk ook wel eens in de opera, in Engeland en Duitsland.

Binnen House of Nouws helpt hij in de ontwikkeling van de feestelijke existentiële onderzoekingen in tekst en beeld. Hij is steeds beter geworden in het combineren van compassie en kritiek.

Wilfred Loopstra

Wilfred Loopstra (1988) maakt theater om mensen een brede kijk op het leven te geven. Met zijn voorstellingen inspireert hij om langer en anders na te denken. Theater zorgt voor meer inlevingsvermogen en begrip.

Hij studeerde Techniek en Theater (2013, richting lichtontwerp) aan de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Als afstudeerproject werkte hij o.a. aan ‘Suddenly everywhere is Black with People’ van choreograaf Marcelo Evelin. Na zijn afstuderen begon Wilfred als assistent lichtontwerper voor Marc Heinz en werkte ze samen aan diverse theaterproducites, musicals, opera’s en tentoonstellingen.

In 2017 bundelden Wilfred en Marc officieel hun krachten en zijn ze het bedrijf HeinzLoopstra Lightdesign begonnen. Vanuit deze naam maken zij lichtontwerpen voor theater, opera, en tentoonstellingen in zowel binnen- als buitenland. Als freelance lichtontwerper en werkte Wilfred voor het Nationaal Theater, de Toneelmakerij, Firma MES, Bunker Theaterzaken, Bos Theaterproducties, Matzer theaterproducties en DeLaMar producties. Hij werkte samen met regisseurs als: Mariusz Treliński, Jos Thie, Michiel de Regt, Antoine Uitdehaag, Kees Prins en Sanne Nouws.